Mad med klumper - 11 mdr.

7. juni 2007

Alder:
11 mdr.

Mad med klumper - 11 mdr.

Hej Helen

Siden min datter var syg i marts måned, har jeg ikke kunnet få hende til at spise aftensmad med klumper i. Det gik ellers fint indtil da, dog kunne hun ind imellem spytte det ud. Indtil nu har jeg bare med sindsro set situationen an, da jeg godt ved, børn kan gå et udviklingstrin tilbage, når de er syge, men det lader ikke til, at det bliver bedre med at acceptere klumperne i maden. Faktisk synes jeg, det på seneste er blevet meget værre.

Enkelte gange, når hun er meget sulten, så ryger de fint ned i starten af måltidet, men generelt så sorterer hun allerede fra starten. Det er primært aftensmåltidet, der volder problemer. Hvis jeg giver hende kartoffelstykker eller stykker kød (fx. kyletter), så hun selv kan tage det, så spiser hun det fint, men altså ikke hvis det bliver serveret på en ske. En gaffel heller ikke. Jeg er ikke helt vild med, hvis hun skal spise sin aftensmad med fingrene, men er det løsningen? Eller skal jeg til at blende ...

Annonce

... hendes mad, som jeg gjorde, før hun blev syg (og var stoppet med før det)? Skal jeg stoppe med at mose det sammen - hvornår gør man i det hele taget?

Det skal siges, at hun altid har elsket kartofler og grøntsager, så det burde ikke være det, der er problemet. Jeg synes, hun er småtspisende, men for at du kan danne dig et overblik over, om det er fordi hun er for mæt, så får du lige hendes madplan:

Kl. 7-8: cirka 1 dl øllebrød m. sødmælk, 100 ml mme

Kl. 10.00: 1/4 - 1/2 fuldkornsbolle m. syltetøj, smør eller uden noget

Kl. 11.30: 1/4 - 1/2 skive rugbrød m. pålæg

Kl. 13.30: 1/4 - 1/2 fuldkornsbolle som om formiddagen

Kl. 14.30-15.00: 125 - 150 ml. mme

Kl. 17.00: 100 g. kartofler, 75 g. grøntsager, 25 g. kød - hun spiser aldrig helt op.

Kl. 18.30: 200 g. vælling

Du undrer dig måske over, hvor frugten er henne i alt dette. Svaret er, at hun ikke vil spise det. Heller ikke frugtyoghurt.

Hun er knapt 11 mdr.

Med venlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika