Brev:
Mad med klumper - 11 mdr.
7. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Mad med klumper - 11 mdr.
Hej Helen
Siden min datter var syg i marts måned, har jeg ikke kunnet få hende til at spise aftensmad med klumper i. Det gik ellers fint indtil da, dog kunne hun ind imellem spytte det ud. Indtil nu har jeg bare med sindsro set situationen an, da jeg godt ved, børn kan gå et udviklingstrin tilbage, når de er syge, men det lader ikke til, at det bliver bedre med at acceptere klumperne i maden. Faktisk synes jeg, det på seneste er blevet meget værre.
Enkelte gange, når hun er meget sulten, så ryger de fint ned i starten af måltidet, men generelt så sorterer hun allerede fra starten. Det er primært aftensmåltidet, der volder problemer. Hvis jeg giver hende kartoffelstykker eller stykker kød (fx. kyletter), så hun selv kan tage det, så spiser hun det fint, men altså ikke hvis det bliver serveret på en ske. En gaffel heller ikke. Jeg er ikke helt vild med, hvis hun skal spise sin aftensmad med fingrene, men er det løsningen? Eller skal jeg til at blende hendes mad, som jeg gjorde, før hun blev syg (og var stoppet med før det)? Skal jeg stoppe med at mose det sammen - hvornår gør man i det hele taget?
Det skal siges, at hun altid har elsket kartofler og grøntsager, så det burde ikke være det, der er problemet. Jeg synes, hun er småtspisende, men for at du kan danne dig et overblik over, om det er fordi hun er for mæt, så får du lige hendes madplan:
Kl. 7-8: cirka 1 dl øllebrød m. sødmælk, 100 ml mme
Kl. 10.00: 1/4 - 1/2 fuldkornsbolle m. syltetøj, smør eller uden noget
Kl. 11.30: 1/4 - 1/2 skive rugbrød m. pålæg
Kl. 13.30: 1/4 - 1/2 fuldkornsbolle som om formiddagen
Kl. 14.30-15.00: 125 - 150 ml. mme
Kl. 17.00: 100 g. kartofler, 75 g. grøntsager, 25 g. kød - hun spiser aldrig helt op.
Kl. 18.30: 200 g. vælling
Du undrer dig måske over, hvor frugten er henne i alt dette. Svaret er, at hun ikke vil spise det. Heller ikke frugtyoghurt.
Hun er knapt 11 mdr.
Med venlig hilsen
Linda